Van Nederlands-Indië naar Nederland

Het koloniale tijdperk bracht aan het begin van de 20e eeuw veel Indische eetgewoonten mee naar Nederland. Ook het echtpaar Wim en Elisabeth Millenaar verhuisde in deze periode van Nederlands-Indië naar Nederland. Zij speelden een belangrijke rol in het ontstaan van Conimex. Elisabeth was geboren op Java en ontmoette daar Wim Millenaar. Toen het gezin in 1932 naar Baarn emigreerde, zetten zij een handeltje op in Indische gerechten, genaamd Slamat (‘geluk’).

1 maart 1932

In het jaar 1932 richtte notaris Schouten in zijn koetshuis een bedrijf op: het later wereldberoemde bedrijf CON(serven)IM(port)EX(port). Het koetshuis diende toen als opslagplaats. Na enkele jaren besloot de oprichter samen met de heer Sterneberg mediterrane producten te gaan importeren. De twee oprichters wilden zich kort daarna echter liever richten op Indische waar. Daarvoor kwamen ze in contact met het echtpaar Millenaar.

Transformatie

Het bedrijf CONIMEX transformeerde radicaal door zich volledig te specialiseren in Indische producten. De groei was mogelijk door de Indische connecties en recepten van Wim en Elisabeth Millenaar. Wim Millenaar zette zijn Indische contacten in voor het importeren van goederen en kreeg tevens de leiding van het bedrijf, terwijl zijn vrouw Elisabeth op basis van haar familierecepten meehielp met het bereiden van de maaltijden. Sambals en kroepoek, en al snel ook nasi en bami in blik, werden in de achtertuin van Schoutens vader geproduceerd.

Het eerste product

Het eerste product was Sambal Oelek en werd betrekkelijk snel gevolgd door gebakken sambal. Door de groeiende vraag naar Indische rijsttafelproducten werd de bedrijfsruimte in 1939 uitgebreid. Echter, niet lang daarna brak de Tweede Wereldoorlog uit, waardoor de import van Indische producten steeds moeilijker werd en uiteindelijk zelfs onmogelijk. De productie van sambal werd gehandhaafd, omdat de hiervoor benodigde Spaanse peper toen in het Nederlandse Westland geteeld werd. Om het personeel bezig te houden legde Conimex zich toe op de vervaardiging van surrogaten als juspoeder, bouillonpasta, chocovit (voor chocolademelk) en chocoladeblokjes. Pas in 1944 kwamen we geheel stil te liggen. In dat jaar overleed ook de oprichter van Conimex, waardoor vanaf de bevrijding van Nederland in 1945 de heer Sterneberg de nieuwe eigenaar werd en voor de moeilijke taak van wederopbouw gesteld stond.

Indisch eten in opkomst

In de vijftiger jaren heeft het Chinees/Indisch eten een sterke groei-impuls gekregen door de terugkeer van grote groepen Nederlanders uit Indonesië.

Conimex ook in de supermarkt te koop

Vanaf 1946 begon de grote vraag naar Conimex producten. Niet alleen de afnemers van voor de oorlog wilden weer deze producten gebruiken. Er was ook een grote groep mensen die repatrieerde uit het toenmalige Nederlands-Indië. In de jaren erna zijn de producten van Conimex ook in de supermarkt te koop. In de vijftiger jaren heeft het Chinees/Indisch eten een sterke groei-impuls gekregen door de terugkeer van grote groepen Nederlanders uit Indonesië. Naast de Chinese restaurants, die in deze jaren als paddenstoelen uit de grond schoten, is het vooral ook Conimex geweest dat heeft bijgedragen aan de verdere popularisering van de Aziatische maaltijd, maar dan bereid door de Nederlandse huisvrouw zelf.

Familiebedrijf

Hoewel Conimex snel groeide, bleef het lange tijd een echt familiebedrijf in de Baarnse notariswoning. In 1972 verhuisde de productie naar industrieterrein De Noordschil en werd Conimex overgenomen door Reckitt & Colman, een Engelse multinational bekend van merken als Glassex en Veet. Toen dit bedrijf zich later vooral op huishoud- en verzorgingsproducten ging richten, kwam Conimex in 1990 in handen van CPC Benelux, dat in 1998 Bestfoods Benelux werd. Twee jaar later, in 2000, volgde de overname door Unilever.

For a life full of flavour

In 2025 nam het internationale levensmiddelen- en drankenconcern Paulig met trots Conimex over en vestigt daarmee haar aanwezigheid in de categorie Aziatisch eten in Nederland. De smaakexpertise en sterke productiecapaciteiten van Paulig bieden Conimex nieuwe mogelijkheden om te groeien en nog meer consumenten te laten genieten van het thuis bereiden van Aziatische gerechten. Alles in lijn met de purpose van Paulig: Voor een leven vol smaak.

Conimex vandaag de dag

In de ruim 80 jaar dat we bestaan, is Conimex nog steeds marktleider in Aziatische producten. Met een groot aanbod aan producten, is Conimex nog steeds het merk dat Nederland helpt om de lekkerste Aziatische gerechten op tafel te zetten.